Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2024

ο ίλιγγος του φύλλου




Φθινόπωρο να 'μαστε 
κι εγώ φύλλο σκαρφαλωμένο στην κορυφή σου
να βουτάω ελεύθερα στο κενό 
να γίνομαι λίπασμα στα εδάφη σου
να μ' απορροφάς και ν' ανθίζεις 
να πολλαπλάσιαζομαι μέσα σου
να σε κυκλώνω 
να με κατασπαράζεις
να 'σαι εχθρός κι εραστής 
μέχρι ν' αποκαλυφθεί πως είσαι εαυτός 
κι ο χρόνος φθινόπωρο 
να ρίχνει φύλλα και ζάρια
πάνω μας
κι εγώ να ρίχνω άγκυρες 
σε όλα τα σημεία του ωκεανού σου
να κουβαλάω μεσοπέλαγα τη χωμάτινη γεύση μου
τα σπασμένα κλαδιά μου
και απ' τις ρωγμές να πετάω ανθάκια 
να σού χαρίζω κλαδέματα και καρπούς 
όλο το στρώμα απ' τα κύτταρα 
που ζωντανά λιποθυμούν στα πόδια σου
από εκείνον τον ιδρωμένο ίλιγγο του φύλλου 
που ακροβατεί και βουτά στο βυθό 
απ' την κορυφή μιας αιώνια φυλλοβόλας ζωής..


Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2024

σκιές




Τρεμόπαιζε μία σκιά.
Είπα θα 'ναι τα φύλλα
στο έλεος του ανέμου.
Ήταν η τελεία ενός έρωτα
κι όλα της τα πολλαπλάσια.
Ήταν ο αγώνας μιας ψυχής 
να μείνει στο σώμα της.
Φθινοπωρινή χορογραφία 
μιας μεταμόρφωσης 
που γελάει με τις ήττες μας.


Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2024

μαγαρίζοντας





Της κάρφωσαν μία δέντρου κορυφή 
την τοποθέτησαν στο σαλόνι του κόσμου 
και στα πόδια της πουλούσαν προσδοκίες.
Αυτός ήταν ο τρόπος τους
να χρησιμοποιούν 
τ' αληθινά και τα πολύτιμα.. 






φως




 .. γενναία μάνα 
αντί για βρέφος 
κυοφόρησε φλόγα,
9 μήνες η ίδια προσάναμμα κι εστία 
και παρέδωσε 
στο αχόρταγο στόμα του τυφλού ανθρώπου 
φωτιά που φωτίζει, καίει, εξαγνίζει..

Κι άλλαξε η εποχή. 
Ούτε Χριστούγεννα 
ούτε Ανθρωπούγεννα 
μόνο φως.

Όχι το αθώο που σιγοκαίει
περιμένοντας τον άνθρωπο 
να ζεστάνει πληγές και παγωμένες φιλανθρωπίες.

Εκείνο που διαπερνά τον σβησμένο συλλογικό νου
και φωταγωγεί σύγκορμα
ξεκινώντας απ' τον πυρήνα 
το άφθαρτο 
που θαμμένο 
      κάτω απ' τους τόνους ανθρώπινων ποδοβολητών
περιμένει έδαφος για ν' ανθίσει.



Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2024

"Πόνος στην πλάτη", Θεσσαλονίκη 6-11-24

 


6 Νοέμβρη, σε μία Θεσσαλονίκη στα πρόθυρα κυκλοφοριακού πανικού αγαπημένοι άνθρωποι συνέθεσαν μία παρέα και μιλήσαμε για ποίηση με αφορμή την ποιητική συλλογή «Πόνος στην πλάτη», εκδόσεις ανωτελεια με τον Παναγιώτη Μπότση να στηρίζει με την παρουσία του.

Σμίξαμε στο Γιουκάλι φορώντας την αλήθεια μας. Την αύρα της έδωσε στα  ποιήματα η Ιφιγένεια Αμανατιάδου με απαγγελίες. Η Άννα Αδαμοπούλου ερμήνευσε σε δική της σύνθεση μελοποιημένα ποιήματα από την ποιητική συλλογή με την υπόσχεση να ακολουθήσουν κι άλλες μελοποιημένες συνεργασίες.

Ο Τριαντάφυλλος Δαράβαλης προσέγγισε το βιβλίο εξερευνώντας προεκτάσεις των κειμένων: «Σταματάω πριν το πρώτο ποίημα, στις πρώτες σελίδες, εκεί που η ποιήτρια αφιερώνει τη συλλογή της: Διαβάζω, αφιερωμένο «Σε εκείνους που κατάφεραν να ξεπεράσουν τα εμπόδια»… Θαυμασμός για τους ήρωες-εμποδιστές, αλλά και υπαινιγμός ότι και η ίδια κατάφερε να τα υπερπηδήσει, να πολεμήσει τον πόνο στην πλάτη της. Η υπερπήδηση όμως προϋποθέτει τη γενναία απόφαση. Την απόφαση να πολεμήσει και να αφήσει οριστικά πίσω όσα τη βασάνιζαν. Μια απόφαση σκληρή, αλλά αμετάκλητη: «Ας χαθώ, δεν έχω τίποτα να χάσω, παρά τον δρόμο της επιστροφής. Μα δε σκοπεύω να επιστρέψω». Δήλωση ευθεία, σταράτη. Απόφαση ηρωική και αμετάκλητη. Κι είναι μόλις το πρώτο τετράστιχο.

Ένα ακόμη σημείο που παρατήρησα έντονα στην ποιητική συλλογή "Πόνος στην Πλάτη" είναι όχι ακριβώς το πώς κοιτάζει η δημιουργός τα πράγματα, αλλά το από πού τα κοιτάζει. Και εξηγούμαι: Η μέση αντίληψη για τον ποιητή και την ποιήτρια είναι ότι κάθεται σε ένα πραγματικό ή μεταφορικό μπαλκόνι, με ένα ποτήρι κρασί στο τραπεζάκι (αν το μπαλκόνι είναι στη Θεσσαλονίκη, οι Αθηναίοι θα έλεγαν με έναν φραπέ), και από αυτό το μπαλκόνι καταγράφει σε ποιητική φόρμα τις ζωές που εκτυλίσσονται μπροστά της. Σε αντίθεση λοιπόν με αυτήν την κυρίαρχη αντίληψη, για να μην πω και τάση, τα ποιήματα της Κάκιας Παυλίδου δείχνουν να έχουν συνταχθεί εν κινήσει. Δεν έχουμε εδώ μια ποιήτρια που σχολιάζει αφ' υψηλού, μια στατική δηλαδή δημιουργό που παρατηρεί και σχολιάζει την κίνηση των άλλων. Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια ταξιδιώτρια που θεωρεί -κι αυτό είναι παραπάνω από εμφανές- ότι εάν μείνει έστω και για λίγο ακίνητη, το βλέμμα της θα σαπίσει, η ματιά της θα αμβλυνθεί. Πριν ο αναγνώστης ανακαλύψει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τις πραγματικές εικόνες της Κάκιας πάνω στη μηχανή της να τριγυρνά και να μαθαίνει, είμαι βέβαιος ότι την έχει ήδη φανταστεί ως δημιουργό να το κάνει. Μια γυναίκα πάνω στη σέλα της μοτοσικλέτας, να φωνάζει στους γύρω της: "Έι, μη στέκεστε στατικοί! Κινηθείτε! Γνωρίστε τον κόσμο γύρω σας. Και γνωρίστε και τον εαυτό σας! Τον πόνο στην πλάτη σας μη ζητάτε να τον απαλύνει κανένας. Χαράξ’τε μονάχοι το δρόμο, πάρτε τη ζωή στα χέρια σας".»

Ακολούθησε ο Κώστας Δρουγαλάς που μεταξύ άλλων επεσήμανε το διάχυτο θηλυκό στοιχείο στα κείμενα: «Ο τίτλος της συλλογής «Πόνος στην πλάτη» είναι μεταφορικός. Σχετίζεται με τα ανείπωτα και τις καθημερινές συμβάσεις που μας βαραίνουν μέρα τη μέρα, χρόνο τον χρόνο. Μέσα από τον τίτλο τονίζονται τα εμπόδια που συναντά στο διάβα της μια γυναίκα και που πρέπει να υπερκεραστούν: «ήδη μου έχεις φορτώσει το προπατορικό μου αμάρτημα». Ή σε άλλο σημείο: «Έψαχνε έναν Αδάμ να του δώσει πίσω το πλευρό του να διαγραφεί το αρχαίο χρέος».

Παρά τον δυσοίωνο τίτλο, η συλλογή είναι αισιόδοξη, για πολλούς και διαφορετικούς λόγους: Αρχικά, για τα διασκορπισμένα διδάγματα ψυχοθεραπευτικού τύπου: «Όχι, δεν λύθηκαν (τα προβλήματα), άλλαξε ο τρόπος που στέκομαι απέναντί τους». Έπειτα, γιατί τα ποιήματα έχουν να κάνουν με την εξερεύνηση. Το ποιητικό υποκείμενο μεταβαίνει από έναν κόσμο παλιό, σε έναν άλλον, θαυμαστό και νέο, ή με τα ακριβή λόγια της ποιήτριας: «γεννώντας διαρκώς νέες μορφές ζωής». Τέλος, είναι μια ποίηση εξομολογητική. Πολλές φορές τρομακτική μες στην αλήθεια της, ωστόσο καταπραϋντική.

Το ποιητικό υποκείμενο δεν θέλει να γίνει σαν τις άλαλες γυναίκες του κοινωνικού περιβάλλοντος («εκείνες οι απόμακρες γυναίκες που υπάρχουν πολλά επίπεδα κάτω απ’ το δέρμα τους»), αλλά ούτε και με τις γυναίκες του οικογενειακού περιβάλλοντος: «ήταν καλή η γιαγιά, δεν έλεγε όχι ποτέ, υπηρετούσε τους πάντες».

Είναι ένα ποιητικό υποκείμενο που έχει ανάγκη από ανεξαρτησία, που πασχίζει να μείνει μακριά από «σκοτεινά κελιά» και «μαύρους τοίχους», που σε «εξαφανίζουν» και «αφομοιώνουν το σχήμα σου». Η ποιήτρια είναι αρνησίκοσμη μιας πραγματικότητας που έφτιαξαν άλλοι για την ίδια. Ένας μεγάλος εχθρός στα ποιήματα της Παυλίδου είναι η συνήθεια και το βόλεμα, που ταυτίζονται με τον μεταφορικό θάνατο «από εκατομμύρια ζεστούς ύπνους».

Στα μισά της συλλογής ανιχνεύονται και ποιήματα κοινωνικο-πολιτικά. Τονίζεται ο ρόλος των μνημείων μετά τον αφανισμό του ανθρώπου, καθώς και οι πεινασμένοι που θα γυρέψουν το μερίδιό τους από τους χορτάτους τούτης της γης.

Ένα διαρκώς επανερχόμενο μοτίβο της συλλογής αποτελεί η νοσταλγία της παιδικής ηλικίας. Η παιδικότητα ως αναφορά ταυτίζεται με την αγνότητα και το αμόλυντο. Εικόνες, ήχοι και μυρωδιές επανέρχονται κάθε τόσο: παιδικά που παίζουν φλιπεράκι και μπίλιες, πιτσιρίκια που κάνουν σκοινάκι. Η αγία νοσταλγία στην οποία προστρέχει η ποιήτρια και της οποίας το εικόνισμα ασπάζεται μέσα στον ναό που έχει χτίσει.»

Η εκδήλωση έκλεισε με κύκλους σκέψεων που δένουν την ποίηση και τον τρόπο που βιώνουμε την καθημερινότητα, εκεί όπου η παρουσία της είναι απόλυτα χρηστική υπερβαίνοντας τα κείμενα.

Απαγγελίες Ιφιγένεια Αμανατιάδου

Τριαντάφυλλος Δαράβαλης

Κώστας Δρουγαλάς

Μελοποιημένα ποιήματα Άννα Αδαμοπούλου

Κάκια Παυλίδου





Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2024

εξέδρα

 


.. από νωρίς
του 'χαν υποδείξει τους επισήμους,
θέσεις και ρόλους,
ώστε να μην υπάρχει χώρος αμφισβήτησης 
και φυσικά να μην υπάρχει χώρος συνειδητοποίησης 
πως ο μόνος επίσημος είναι ο απλός άνθρωπος,
που δυστυχώς αντί να τον υπηρετούν 
υπηρετεί.




Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2024

αμαρτία

 

..η μεγαλύτερη αμαρτία
να σκοτώνεις παραδείσους 
και μετά να κοιτάζεις από την κλειδαρότρυπα του χρόνου 
πώς ανασταίνονται κι ανθίζουν 
μετατρέποντας τον τάφο τους 
σε σπιτικό.



Τετάρτη 21 Αυγούστου 2024

αστραπή

 


Ποτέ δεν ήταν τ’ ουρανού
πάντα στο δέρμα οι ρωγμές
-του μυαλού-
κι οι αστραπές
ριπές στο αίμα μου,
να πνίγεται στιγμιαία
το σκοτάδι μου στο φως,
όπως το στεγνό στόμα
ενός αιώνια ερωτευμένου
που δεν προλαβαίνει να ξεδιψάσει
στο φιλί,
έστω κι αν αυτό
κρατά για μια ζωή,
μία στάλα, όπως είναι πάντα η ζωή.




Τρίτη 20 Αυγούστου 2024

κατοικίδια





Στις ηλιόλουστες μέρες 
αδέσποτη να 'μαι
μα στους κατακλυσμιαίους καιρούς 
άσε με κατοικίδια 
να 'ρχομαι μέσα σου.





Τετάρτη 7 Αυγούστου 2024

(μόνο οι πολύ δικοί μου)




Ο γάτος ξέρει.
Άντε τώρα να εξηγήσεις 
και στο σκύλο 
τί έχει προηγηθεί 
στη ζωή σου,
σ' εκείνη τη δύσκολη διάλεκτο 
που δίχως να μιλιέται 
μεταφράζεται εξατομικευμένα
και χωρά όσα δε μοιράζεσαι 
με κανέναν..





Κυριακή 28 Ιουλίου 2024

χειραψία


Συστήνεται με το δεξί σε χειραψία
κι εσύ
χαίρεσαι την αυταπάτη της οικειότητας 
δίχως την υποψία πως
γνωρίζεις μόνο το χέρι που συστήνεται,
κανέναν απ' τους βυθισμένος εαυτούς.
Κι όμως 
θα ορκιζόσουν πως πλησίασες πολύ 
σχεδόν δοκίμασες τη σκέψη της
κι έχεις αποδείξεις 
τα μυθιστορήματα που έγραψες 
πού όμως μοιάζουν με τα πλαστά νομίσματα 
που επιδεικνύει ο ζητιάνος 
ως απόδειξη της φιλανθρωπίας του κόσμου.

Σού ξεγλίστρησε
όπως γλιστρά το ιδρωμένο χέρι 
σε στιγμή βοήθειας 
αφήνοντας το σώμα 
να πέσει στο κενό. 

Τίποτε πιο αληθινό απ' την ανάγκη.
Εκεί γνωρίζεσαι.
Δίχως χειραψίες, 
με αλληγορίες φιλιού ζωής 
που άλλοτε δαγκώνει θανάσιμα τη σάρκα 
κι άλλοτε απορροφά ενέργεια.

Πεθαίνεις έτσι κι αλλιώς.

Από εκεί και πέρα 
υπάρχεις πραγματικά 
και δε βολεύεσαι πλέον με χειραψίες.



Πέμπτη 4 Ιουλίου 2024

εις το όνομα



Όλα τα ξύλα 
τίμια 
κι εσταυρωμένα..

[ούτε λίγος θεός
για να πιστέψει 
η φύση]






Κυριακή 16 Ιουνίου 2024

εκείνο το κάτι, το μαγικό



Κάτι χορεύει και κάτι μαγεύει
μια μελωδία κρυφής μουσικής
σκάβω το χώμα και τα ερέβη
και αναβλύζει έπος φυγής.

Κάτι θροϊζει και κάτι μ' αγγίζει
γίνομαι φύλλο σε σάρκας κορμί
σκύβω μυρίζω το άνθος που ανθίζει
μέσα μου η φύση και όλη η γη.

Βγαίνω απ' τον κύκλο, 
βγαίνω απ' τη μέρα
γίνομαι θραύσμα βγάζω φτερά
και ψιθυρίζω στον γήινο αέρα
σε μία διάλεκτο γεμάτη νερά.

Ρέω, κυλάω, επιπλέω, βουτάω
μπαίνω στον κύκλο του νερού
δεν επιστρέφω εκεί που πονάω
αρχαία η ρίζα μου άλλου καιρού.

Σας παραδίδω τα κλειδιά
και επιλέγω άλλη τροχιά
σβήνω το ίχνος μου μπαίνω στο δάσος
και διορθώνω το αιώνιο λάθος.

Γυμνές πατούσες λυμένα μαλλιά
βγαίνουν απ' το στήθος μου σμήνη πουλιά
στην κοιλιά μου ζεσταίνω βρέφος μωρό
με φωτιά το ταΐζω, βροχή και βυθό.

Είναι ο απόγονος της αρχαίας Ιστορίας
και ο συνεχιστής αυτής της μαγείας.
Δεν θα τον ανταμώσουν τα αιχμηρά σου όπλα
ούτε θα τον δελεάσεις με τα φτηνά σου κόλπα.

Δεν εσταυρώνεται κι ούτε πεθαίνει
μπροστά σου στέκεται παιδί που σωπαίνει
κι ας έχεις μάτια κι αυτιά κλεισμένα
το τραγούδι του θα φτάσει και σε σένα. 








κλαδί




Να ‘ρθει μια μέρα που ένα παιδί
Θα κόψει απ’ το δέντρο ένα κλαδί
Όχι για δόρυ, ούτε για ξίφος
Δε θα ‘χει του πολεμιστή το ύφος
Θα το φυτέψει στην καρδιά του
Ν’ ανθίσει αγάπη στη γενιά του
 
Θα ‘ναι τα χέρια του άδεια από όπλα
Και του μυαλού του η διόπτρα
Θα κάνει εστίαση στη δημιουργία
Θα καλλιεργεί, θα χτίζει με συνεργασία.
 
Δε θα ‘χει μνήμες καταστροφής
Ούτε εικόνες καμένης γης
Ούτε παιδιών δολοφονημένων
Και μανάδων ορφανεμένων.
Δε θα ‘χει πόλεις νεκροταφεία
Με νεκρική σιγή στα παιδικά ηχεία
Δε θα παίζει παιχνίδια κυριαρχίας
Ούτε θα γνωρίσει τη μανία της ιδιοκτησίας
Θα μοιράζεται κήπους, γη κι εαυτό
Θα συμπορεύεται για το κοινό καλό
 
Κι αν εμφανιστεί απ’ τα ξένα ένας εχθρός
Άοπλο το παιδί θα σταθεί στο φως
Κι αυτή τη φορά η ανθρώπινη Ιστορία
Θα καταγράψει άλλη πορεία.
Το παιδί θα διδάξει ζωή και ειρήνη
Και θα τιθασεύσει του πολέμου τα σμήνη
Θα αφοπλίσει τον εχθρό του ανθρώπου
Που δεν είναι άλλος από τον ίδιο τον εαυτό του. 

Κυριακή 19 Μαΐου 2024

Γωνιά ανάγνωσης




Μοιάζει με τιμωρία, μα πώς αλλιώς να ξεκινήσει παρά με απομόνωση; Μ’ εκείνη την επιλογή της αυτοεξορίας που σε αναγκάζει να αντιληφθείς τον εγκλεισμό σου μέσα σ’ αυτό το σώμα σου, που ταυτόχρονα σε ενώνει και σε χωρίζει απ’ το πλήθος; 

Το πιο κρίσιμο, το πρώτο βήμα. Εκείνο της απομάκρυνσης. Ακολουθεί το δεύτερο και μετά ολόκληρη η μοναχική διαδρομή κι οι άνθρωποι γίνονται δέντρα και περνάς ανάμεσα, με το δάσος να θορυβεί δίχως να αρθρώνει κάτι συγκεκριμένο. Ακούς χιόνια, ακούς νέφος, ακούς βοή και μόνο αφού απομακρυνθείς αρκετά και αρχίσεις να εισέρχεσαι στο μεταβατικό κεφάλαιο της σιωπής, τότε αρχίζεις να διαβάζεις ήχους, να μελετάς τον εαυτό σου και όσο προχωράς μελετάς κομμάτια ανθρώπου κι έπειτα του κόσμου που άλλοτε βυθίζεται κι άλλοτε αναδύεται από τη στάχτη του.

Και αν σταθείς τυχερός (ή αρκετά παρατηρητικός, όπως ένα παιδί), μπορεί να φτάσεις στο κεφάλαιο που θα γράφεις για κείνα που ήθελες να διαβάσεις σαν παιδί και δεν σού τα εξιστόρησε ποτέ κανείς.




Δευτέρα 15 Απριλίου 2024

Απόηχος παρουσίασης - "Πόνος στην πλάτη"




Πάντα η ίδια αγωνία. Να βρίσκεσαι μέσα στην άδεια αίθουσα αρκετή ώρα πριν, να γνωρίζεις πως δίπλα πραγματοποιείται μία πολύ μεγάλη εκδήλωση του Ωδείου της πόλης σου και να περιμένεις τους ανθρώπους με τους οποίους επιθυμείς να μοιραστείς τη χαρά της διαπίστωσης πως κατάφερες να αντιμετωπίσεις όλους τους πόνους που επιχείρησαν να σε διαπεράσουν.

Η ώρα πλησιάζει. Ένας, δύο, πέντε, δέκα, είκοσι κι άλλοι.. κι άλλοι. Και διαπιστώνεις πως είμαστε αρκετοί που έχουμε πολλά να πούμε και να ακούσουμε για τον «πόνο στην πλάτη». Και δεν ήταν τυχαίος ο χώρος, όπως διαπίστωσε η Πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Θεανώ Ζουρνατζίδου: Σε έναν χώρο γεμάτο πόνο παρουσιάζεται η ποιητική συλλογή «Πόνος στην πλάτη». 

Η ποίηση εμπεριέχει την επανάσταση που εκφράζει η φράση που αντηχεί στο Εργατικό Κέντρο "Τίποτε δε χαρίζεται. Όλα κατακτιούνται."

Ξεκινήσαμε δίχως καν να αγγίξουμε το ακαδημαϊκό τέταρτο της αναμονής. Η Ιφιγένεια Αμανατιάδου ανέλαβε να δώσει ένα στίγμα της γραφής με τις πρώτες απαγγελίες. Ακολούθησε σύντομος χαιρετισμός από τον Παναγιώτη Μπότση, εκπρόσωπο των εκδόσεων «Άνω Τελεία». 

Η δημοσιογράφος Άννα Μαρία Σαββίδου πήρε το λόγο και μοιράστηκε τον απόηχο που άφησε το βιβλίο μέσα της:

«Όταν ήμουν μικρή πίστευα πως τα παραμύθια δεν μπορεί να έχουν όλα ευτυχισμένο τέλος. Κάποιος προφανώς έστηνε το παιχνίδι για να πείσει ο λύκος ήταν ο κακός της ιστορίας, αλλά τελικά και η κοκκινοσκουφίτσα είχε μυστικά. Τα ποιήματα της Κάκιας δεν σε παραμυθιάζουν. Σου χαρίζουν ξεκάθαρα έναν συνδυασμό ωμότητας και τρυφερότητας. Κυνισμού και ανθρωπιάς. Είναι αυτό που θέλεις από τον ποιητή. Να κάθεται μπροστά σου και να διδάσκει τη χρήση των εργαλείων και των λέξεων, γιατί από παραμύθια έχουμε χορτάσει. 

Η αλήθεια είναι πως εκτιμώ βαθιά την κυρία Παυλίδου. Όταν δημιουργούσα άποψη για κάποιον δεν ένοιαζε ποτέ τι κάνουν οι πολλοί. Η Κάκια είναι μία γυναίκα όπως όλες μας. Με τις ήττες της, τις συντριβές της, την ευαλωτότητά της. Δεν είναι όλα φωτεινά στις ζωές μας. Και η ίδια κατάφερε να κάνει τη σκέψη της ποίηση. Ξεκάθαρη ποίηση. Που την κατανοείς και ταυτίζεσαι με αυτήν. Είναι αληθινή και ορατή. Και κάθε στίχος που μιλάει για αγάπη, για κατανόηση, για εμπόδια που ξεπερνιούνται, για μοναδικότητες, για εσωτερικούς πολέμους, για δολοφονημένες μοναξιές, σου δεν είναι την ευκαιρία να πάρεις τα δικά σου ρίσκα.»

Η Αναστασία Μπάλλα ανέλαβε να προσφέρει μία ακόμη γεύση ποιημάτων μέσα από απαγγελίες. Στη συνέχεια, μιας και ο πόνος στην πλάτη ποτέ δεν είναι μόνο σωματικός, η ψυχολόγος Τερψιχόρη Σαββαΐδου προσέγγισε με τη δική της ματιά την ποιητική συλλογή:

«Η δημιουργικότητα συχνά συνδέεται με την ψυχική αναταραχή. Ο δημιουργός βρίσκει καταφύγιο στην τέχνη και γι’ αυτό είναι σπουδαίος ο ρόλος του. Είναι σπουδαίο να έρχεσαι αντιμέτωπος με τα δύσκολα κομμάτια σου, με τα σκοτάδια σου και να τα μετουσιώνεις σε φως και δημιουργία και με τον τρόπο αυτό να ρίχνεις φως και στα σκοτάδια του αναγνώστη σου, του κοινωνού του έργου και της τέχνης σου. Πόσο πολύ χρειαζόμαστε την τέχνη στις δύσκολες εποχές που ζούμε;

Κάθε φορά που διαβάζω τα ποιήματα της Κάκιας, νιώθω ότι γι’ αυτήν η γραφή είναι τόσο ζωτικής σημασίας όσο η αναπνοή. Γράφει τόσο φυσικά κι αβίαστα όπως αναπνέει μετουσιώνοντας το βίωμα σε λέξεις, που η συγγραφή γι’ αυτήν είναι μάλλον θεραπευτική. Τα ποιήματά της έχουν πάθος και δύναμη, θηλυκές ποιότητες κι ανθρώπινες ανησυχίες. Πιστεύω ότι η ποίηση είναι το καταφύγιο της... Ο ασφαλής τόπος που καταφεύγει όταν κάτι αγγίζει την ευαίσθητη ψυχή της.

Η ποίηση, άλλωστε, μπορεί να γίνει και καταφύγιο για όλους μας. Η ποίηση δεν έχει ορισμό, υπάρχει για να την ορίζουμε εμείς, ανάλογα με τον τρόπο που μας αγγίζει. Κι εγώ όταν άκουσα τον τίτλο το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα ήταν... πρέπει να νιώσεις τον πόνο στην πλάτη μέχρι να μεγαλώσουν τα φτερά σου και να πετάξεις..»

Η Μαρία Ξανθοπούλου Κανελλιάδου, Πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Βιβλίου Ν. Πέλλας ολοκλήρωσε τις απαγγελίες και η Άννα Αδαμοπούλου προέκτεινε τα ποιήματα μέσα από το πεντάγραμμο ερμηνεύοντας δύο μελοποιημένα σε σύνθεση δική της. 

Η παρουσίαση κάθε βιβλίου κλείνει με την αλήθεια του/ της συγγραφέα:

«Αναζητώντας χώρους για την παρουσίαση του βιβλίου απευθύνθηκα και σε άλλους φορείς. Τελικά δεν είναι τυχαίο που βρισκόμαστε στο Εργατικό Κέντρο. Είναι πολύ σκληρή δουλειά η ανασκαφή εντός.

Αν κατά διαστήματα έχετε έναν πόνο στην πλάτη, σήμερα βρίσκεστε στο κατάλληλο μέρος. Ο πόνος ποτέ δεν έχει μόνο σωματικά αίτια. Η ποίηση έρχεται να αναδείξει, αν όχι να γιατρέψει, τις εσωτερικές αιτίες. Η γραφή είναι ομόκεντροι κύκλοι. Πρώτα ακούς τις φωνές των δικών σου φόβων, δαιμόνων, αγωνιών και καθώς προεκτείνεσαι συμπεριλαμβάνεις σύνολα ανθρώπων. Πολλαπλασιάζεις τους αισθητήρες του δικαίου, τους ενεργοποιητές του προσωπικού σου αγώνα και διεκδικώντας μετατοπίζεσαι προς το συλλογικό. 

Όμως, ακόμη και μέσα στις συλλογικότητες έχουμε χρέος να μη δημιουργήσουμε εξάρτηση από τη συλλογικότητα. Να διατηρήσουμε αποστάσεις που μας επιτρέπουν παρατήρηση και επεξεργασία. Να διατηρήσουμε την κριτική μας ικανότητα και με κριτήριο ανθρώπινες αξίες να υψώσουμε το δάχτυλο στη συλλογικότητα με την οποία συμπορευτήκαμε, όταν αυτή οδεύει προς μία κατεύθυνση που πλέον δεν μας εκφράσει.

Η ποίηση βοηθά να χτίσουμε αυτές τις αξίες και τα πιστεύω που θα μάς κρατήσουν ακέραιους προς την κατεύθυνση του δικαίου και του ανθρώπινου. Η πρόκληση της ποίησης είναι να καταφέρουμε να τοποθετηθούμε σε ένα σημείο ζωής που το στίγμα μας να εκφράζει κι άλλους ανθρώπους. Ανθρώπους! Γυναίκες..? Όσο συμπεριληπτική κι αν θεωρούμε τη λέξη άνθρωπος, θα χρησιμοποιήσω μια αναφορά της αγαπημένης μου Αναστασίας Μπάλλα σε μια καθηγήτριά της στο Πανεπιστήμιο που ανέφερε: Θα ακούσουμε τη φράση "Ένας άνθρωπος έπαθε εργατικό ατύχημα", "Ένας άνθρωπος κέρδισε το λαχείο", όμως ποτέ δε θα ακούσουμε τη φράση "Ένας άνθρωπος έχασε πολύ αίμα στη γέννα".

Οπότε η λέξη άνθρωπος δεν είναι τόσο συμπεριληπτική. Αυτός ο καημός πέρασε στην ποίηση με το ποίημα σταθμό της Ζωής Καρέλλη «Η άνθρωπος». Γράφοντας και διεκδικώντας χώρο, αυτονομία, ανεξαρτησία, δικαίωμα στην επιλογή να ορίσεις τη ζωή σου έξω από τα στερεότυπα, γίνεσαι δύο φορές, πολλές φορές Γυναίκα. Όταν γράφεις, ο εαυτός σου δεν σού ανήκει αποκλειστικά. Το βίωμά σου μέσα από την έκθεση συλλογικοποιείται. Προεκτείνεσαι και απλώνεσαι σε όλα τα υποσύνολα στα οποία ανήκεις μέσα από τους ρόλους που κατέχεις, μέσα από την κοινωνικοοικονομική σου τάξη, μέσα από την ιδιοσυγκρασία σου που σε κατατάσσει στις ρομαντικές μιας εποχής, που καλπάζει προς την μηχανοποίηση. 

Ακόμη κι αν η τεχνητή νοημοσύνη γράφει ποιήματα, η Ποίηση πάντα θα ανήκει στον άνθρωπο, θα ανήκει στην ψυχή και στο πνεύμα και όχι στον στεγνό λογικό συνειρμό ή στον εύστοχο συνδυασμό λέξεων. Δεν είναι puzzle από λέξεις.

Είναι κομμάτια καημού κι απόγνωσης, αισθήματος αδικίας και ευφορίας, είναι στιγμιότυπα εσωτερικής ανασκαφής που ενώνονται μεταξύ τους στο στίχο με εκείνο το λεπτοδιάφανο υλικό που κρατά ενωμένη την Ψυχή με το σώμα και μας διατηρεί ζωντανούς.»

Η αίθουσα του Εργατικού Κέντρου Γιαννιτσών άδειασε περίπου στις 9 παρά, όμως πλέον περιείχε μία συμπυκνωμένη σιωπή γεμάτη λυγμούς, ανάγκες, επιθυμίες και αλήθειες.




Τρίτη 2 Απριλίου 2024

πένθος




Όταν η εξαίρεση 
γίνεται κανόνας εξαιρέσεων 
σημαίνει πως η αρρώστια της κοινωνίας 
πηγάζει από τις αξίες που υιοθετεί 
και δε θεραπεύεται με γάζες και παυσίπονα.

[πόσες Γυναίκες ακόμη;]


Δευτέρα 1 Απριλίου 2024

Μάνα

 




Όχι μάρμαρο
μόνο πέτρες, διάσπαρτες,
να μπορεί η μάνα να ποτίζει το μνήμα.
Ήταν σίγουρη πως το σπλάχνο της
θα πετύχαινε άλλη μία φορά ν’ ανθίσει
νικώντας την ανυπαρξία.
 
Πότιζε η μάνα
ζωντάνευε το παιδί.
Τέντωσε κλαδιά,
          ποδαράκια και χεράκια
άπλωσε ρίζες,
          τις φλέβες που κρατούσε ζωντανές
          με το κλάμα της η μάνα
κι άνθισε δέντρο μες απ΄ το μνήμα του.

Θρόιζε το παιδί, δέντρο τα φύλλα του,
μουρμούριζε ιστορίες αδερφοσύνης.
Δίδασκε πως τα μνήματα δεν έχουν σύνορα 
συμφιλιωμένοι κείτονται οι νεκροί, 
μα είναι αργά να σμίγεις μες στον πόνο του θανάτου 
μην έχοντας προλάβει να ενώσεις τα ποτάμια 
που οδηγούν στη θάλασσα. 
 
Εκείνη του ‘πλεκε μνήμες,
τάιζε τα πουλιά στα μαλλιά του
τρυφερή προστάτευε την άνοιξη και τους χειμώνες του
έχοντας εξαπολύσει τριγύρω τις αγέλες της
να εντοπίσουν τους εμπρηστές,
τους βέβηλους και τους καταπατητές
της κάθε εύφορης ζωής.

Δε θα άντεχε να το χάσει
γι' άλλη μία φορά.


#Τέμπη #Παλαιστίνη



Δευτέρα 18 Μαρτίου 2024

ηλικία




Υπολόγιζαν την ηλικία των ανθρώπων 
από το ύψος της σκιάς τους. 
Τα παιδιά είχαν τεράστιες σκιές.
Όποιος μεγάλωνε 
η σκιά του μίκραινε, 
μέχρι που χανόταν. 
Τότε πέθαινε.
Όμως, υπήρχε το δικαίωμα της επιλογής.
Μπορούσες να παραμείνεις παιδί.


Τετάρτη 6 Μαρτίου 2024

Πολύτεκνη - Πόνος στην πλάτη, Εκδόσεις άνω τελεία



Ένα ακόμη μωρό γεννήθηκε.

Ποίηση;

..σαν μυστική συνομωσία, που χρειάζεται να έρχεσαι πάντα άψογα προετοιμασμένος, μα πάνω απ' όλα να έρχεσαι έτοιμος να τινάξεις όλα τα σχέδιά σου στον αέρα.

--------------

"Πόνος στην πλάτη", κυκλοφόρησε - Εκδόσεις άνω τελεία

[...]

Οι ακτινογραφίες φυσιολογικές.

Οι ποιητικές τομογραφίες γεμάτες ενδείξεις

μα δεν έχει ειδικευτεί γιατρός να τις διαβάσει

κι έτσι ο πόνος εμμένει..


..με τον καιρό έγινε σύντροφος, δύστροπο κατοικίδιο [...]






Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου 2024

άφθαρτη




Σ' ακολούθησα 
έξω απ' τον χρόνο
με μόνο ημερολόγιο
τα ποιήματα
που δίχως ημερομηνίες
κατορθώνουν να μετρούν
αιωνιότητες.




Τετάρτη 7 Φεβρουαρίου 2024

σταυροπόδι

 

ArtStation - Explore

Βιβλίο "πόνος στην πλάτη", εκδόσεις Άνω Τελεία, 2024

 

Το μισώ το σταυροπόδι της
με μετατρέπει σε σκιά
κυλιέμαι στο πάτωμα και πλησιάζω
γλείφω πεινασμένος το πλακάκι 
σκαρφαλώνω στο πόδι της καρέκλας της
χώνομαι κάτω από το ρούχο
μυρίζω το δέρμα της
φουσκώνουν τα πνευμόνια μου
κοντεύω να φανερωθώ
και να εκδιωχθώ
πριν προλάβω να γευτώ τις πραγματικότητες
που υπόσχεται η εικόνα της
από εδώ που την κοιτάζω σάρκινος
κι ανήμπορος να ενσαρκώσω το ποίημα
μένοντας απλά να το γράφω
όλο και πιο παραστατικά
προσπαθώντας να λύσω το σταυροπόδι της
που με δένει μ’ ένα λουρί
πεινασμένο στον αστράγαλό της.




Τετάρτη 31 Ιανουαρίου 2024

Ορκωμοσία

 


Φτάσαμε ως εδώ
χορεύοντας ένα ετοιμόρροπο ταγκό
ένας πατέρας και μία κόρη
που τη χορεύει με σπαθί και δόρυ
την εκπαιδεύει να του μοιάζει
μία ν’ αγριεύει, μία να κουρνιάζει
να ‘ναι γυναίκα, μα και θηρίο
που επιβιώνει στη ζέστη και στο κρύο.
 
Βήμα το βήμα, στράτα στρατούλα
έφερε ο πατέρας τη μικρή κορούλα
στου Πολυτεχνείου τη Μεγάλη Πύλη
όνομα, επίθετο και το φύλο θήλυ
μία μειοψηφία μες στ’ ανδροκρατούμενα
που όμως πληροί τα προαπαιτούμενα
κόβει το μυαλό της, πιάνουν τα χέρια
λύνει εξισώσεις, δένει μοτέρια
κι έρχεται η ώρα του πτυχίου
χορός στο κέντρο ηλεκτρικού πεδίου.
 
Κοιτάζει κατάματα την κάμερα που γράφει
πιάνει με τα νύχια το σκληρό αγκάθι
και πριν το χειροκρότημα στην ορκωμοσία
το τραβά και λύνεται στην αιμορραγία
σαν κλειδί που γύρισε ξεκλειδώνοντάς τη
σαν κάποιος να την άρπαξε από τον μπαμπά της
κι άνοιξε η Πύλη του πατρικού κελιού της
έπιασε με το χέρι της το χέρι του παιδιού της
(εκείνο το μικρό παιδί, το μέσα ξεχασμένο)
κι όπως την κοιτούσε το πλήθος σαστισμένο
πήρε τον εαυτό της χορευτική αγκαλιά.
 
Και βήμα το βήμα, στράτα στρατούλα
απομακρυνότανε η μικρή κορούλα
κι ορκίστηκε να μείνει πίστη στον εαυτό της
κι άρχισε να γράφει για λογαριασμό της
κάτι παραμύθια γεμάτα αλληγορία
στίχους που νικήσανε όλα τα θηρία
και για να ξεπεράσει τη σκιά του πατέρα
εξέδωσε το έργο της, κόρη και μητέρα
η ίδια του εαυτού της.




 


Μικρός Δραπέτης




 Από τη Συλλογή ποιημάτων και δοκιμίων που έλαβαν μέρος στο Διαγωνισμό Ποίησης και Δοκιμίου της Ένωσης Λογοτεχνών Ελλάδας με θέμα Αριστοτέλης ο Σταγειρίτης, Εκδόσεις εχέδωρος, 2016


Αυτός ο μικρός μαθητής
γέννημα θρέμμα ετούτης της γης
μέσα στα χέρια μου σαν ισοβίτης
ψάχνει να βρει το ιερό κλειδί της.

Σε κάθε διάλειμμα σκάβει το χώμα
ξυπνά του Αιώνιους απ' το μεταθανάτιο κώμα
συστήνεται ήρωας αυτού του παρόντος
και αποζητά το Δάσκαλο του παρελθόντος:

"Ονομάζομαι Αλέξανδρος κι είμαι πρωτοετής
της Α' γυμνασίου μαθητής, δραπέτης.
Απέδρασα εντέχνως  απ' το ωρολόγιο πρόγραμμά μου
προεκτείνοντας τα μαθησιακά δικαιώματά μου.

Κυλά στις φλέβες αρχαίο μου αίμα
και πάλλεται μέσα μου αθάνατο πνεύμα.
Ο μόνος που μπόρεσε να με διδάξει
είναι ο Δάσκαλος έξω από την τάξη.
Δίχως πίνακα, υπολογιστή, θρανίο
μόνο  με εμβάθυνση στο αχανές πεδίο
όπου η ζωή κορυφώνει τον εαυτό της
και ο κόσμος θηλάζει απ' τον κορμό της
χορταίνοντας τον Νου του Ανθρώπου
με πολύτιμα ιδεώδη αυτού του τόπου.
Δραπέτης κι αν είμαι της σύγχρονης γης
δεχθείτε με στον κύκλο της δικής σας σχολής
τώρα που η αλήθεια μέσα μου ανατέλλει
Δάσκαλο να έχω το φιλόσοφο Αριστοτέλη."

Απ' τη σύγχρονη Ελλάδα ένα παιδί αν γλιτώσει
η παρακμή θα εκλείψει μέσα απ' τη γνώση
και του Μεγάλου Δασκάλου οι διδαχές
αναρριχώμενα αειφόρα στο διηνεκές
θα σμιλεύουν τη νόηση και το λογικό μας
δικαιώνοντας ζωή, κόντρα στο βίαιο θάνατό μας.





Ιπτάμενη πτώση μιας προσδοκίας...


ΒΙΒΛΙΟ "Θηλυκές οι θηλιές του κόσμου", ΑΝΕΜΟΣ Εκδοτική, 2012


Ήταν στριμωγμένη
στο βαλιτσάκι και βάραινε τον ώμο του.

Ο ταξιδιώτης συλλογίστηκε
πόσο χρήσιμη του ήταν.
"Καθόλου", απάντησε η φωνή της λογικής.
"Προσγειωμένα θα περπατάμε στο σύννεφο.
Δε θα μας λείψει, εμπιστεύσου με."


Την άγγιξε απαλά.
Μπορώ και χωρίς Προσδοκίες, σκέφτηκε.
Το τώρα μου αρκεί.
Το εφικτό και ότι μπορώ να έχω.
Μου φτάνουν για το ταξίδι μου..

Εξάλλου, πάντα ήσουν μεγάλη και βαριά προσδοκία.
και όλο βάραινες τον ώμο και τη σκέψη μου.
Θα περπατάω πιο ανάλαφρα χωρίς εσένα.

και με μία κίνηση παιδικής ασυνειδησίας
την έριξε στο κενό...

Ιπτάμενη πτώση... μιας προσδοκίας...
Τί κι αν πάνω της είχε χαράξει την πορεία του Ταξιδιού?...
Σκίστηκαν οι χάρτες στο ανέμισμα της Πτώσης..

και καθώς ανέπνευσε όλο τ' οξυγόνο,
πιο ελαφριά από την κάθοδο,
άρχισε να αιωρείται...
πάνω από τον ταξιδιώτη..
πάνω από τη λογική..


και τότε ο Ταξιδιώτης την Ζήλεψε.

Συλλογίστηκε πόσο χρήσιμη του ήταν.
"Καθόλου", απάντησε η φωνή της Προσδοκίας.
"Ακροβατώντας θα περπατάμε στο σύννεφο.
Δε θα μας λείψει, εμπιστεύσου με."


Την άγγιξε απαλά.
Μπορώ και χωρίς Λογική, σκέφτηκε.
Το αύριο μου ανήκει.
Το απρόσμενο και το άπιαστο θέλω να αγγίξω...

κι έπιασε το χέρι της Προσδοκίας...
και την ακολούθησε
σε μία Ιπτάμενη Πτώση...
ανεπανάληπτη...



Πράξη Δεύτερη


ΒΙΒΛΙΟ "Θηλυκές οι θηλιές του κόσμου", ΑΝΕΜΟΣ Εκδοτική, 2012


Είχε διασχίσει κατάκοπος τον Αρχαιολογικό Χώρο,
όπου η Μνήμη εκτελούσε Ανασκαφές παλιών Ποιημάτων
απ' την έφιππη Εφηβεία του.

Αποτόλμησε ν' αναγνώσει
κάποιες ηρωικές επιγραφές
σ'αγάλματα παλιών Ιδεών
που έπεσαν ηρωικά στην πρώτη Γραμμή των Μαχών του.

Η πανοπλία του 3ου διαζώματος των εκθεμάτων
του έπεφτε πια μικρή...
Είχε διευρύνει τόσο το Νου
είχε ξετυλίξει τόσο την Καρδιά
και εκείνο το θνητό Σώμα του
είχε αφεθεί στην πληθωρική φθορά του Χρόνου.

τόσο Ίδιος...
τόσο Διαφορετικός...
μέσα στο ίδιο Άρωμα Ζωής
με τη Γεύση της Νίκης ακόμη στο στόμα...

το Βασίλειο της Νιότης του
μ'ανέγγιχτα χρώματα στα Ευρήματα της Μνήμης
αποζητούσε μία Αναπαράσταση
να βιώσει ξανά Ακμή και Οργασμική Έκρηξη Δημιουργίας...

Μία ακόμη φορά,
σαν Κύκνειο Άσμα,
στο Αρχαίο Θέατρο των Αριστουργημάτων του...

Συγχρονίστηκε η συγκίνηση με την ανάγκη της Αναζωπύρωσης...

Χρειαζόταν σύνεργα...
Σπίθα
Αφοσίωση
και Οδηγό στα Τυφλά του Ένστικτα που φόρεσαν Τον Καλπασμό της Νιότης...

Ετοίμασε το Εργαστήρι του
κάτω από τη Σκιά της ίδιας Ρυμοτομίας των Εμπνεύσεων..

Σήκωσε το ακονισμένο του Βλέμμα
και έψαξε ένα λουλούδι.
Κινήθηκε με διάθεση Θυσίας,
σαν αυτοΠροσφοράς του Άνθους μιας Γόνιμης Καρδιάς...

Εκείνη καθόταν ακίνητη στο θρόνο της.
Την πλησίασε κι εναπόθεσε το τρυφερό ανθάκι στα πόδια της.

-Σε παρακαλώ, είπε ο Καλλιτέχνης στη Μούσα του,
που πιο δροσερή από την Αύρα του Παρόντος
πιο αέρινη από το Θρόισμα του Νου
πιο γόνιμη από την Καρδιά του Ερωτευμένου
έστεκε Αγαλμάτινη τόσους Αιώνες Θύμησης
σε μία Ακινησία Πολύτιμου Θησαυρού Αρχαίας μάχης...

-Σε παρακαλώ... χαμογέλα μου ν' αρχίσουν ΟΛΑ από την αρχή
και μία ακόμη Ζωή να ζήσω μέσα από το Ποίημα.


το ανθάκι ψιθύρισε κι αυτό:
-Σε παρακαλώ, δέξου τη θυσία μου.

Και το Άγαλμα σκίρτησε
πήρε χρώμα Γυναίκας
κι αποκρίθηκε:

-Μια ολόκληρη Ζωή περίμενα στα παρασκήνια του Παρελθόντος να μου ζητήσεις αυτή τη Δεύτερη Πράξη Ζωής και μετά πάλι Θανάτου...






Κοιμάμαι


ΒΙΒΛΙΟ "Θηλυκές οι θηλιές του κόσμου", ΑΝΕΜΟΣ Εκδοτική, 2012


Ξάγρυπνη
σε στάση εμβρυική.
Το παράθυρο με το στόμα ανοιχτό
καταβροχθίζει ανάσες
που σκορπίζονται στο άπειρο της συνείδησης.
Πιάνομαι με χέρια αδύναμα
απ' το πρώτο κλαδί.
Σπάει το βάρος της εικόνας
σε φύλλα φθινοπώρου.
Τεμαχίζομαι.
Πέφτω σ' ένα παλιό στρώμα πάχνης
ξεχασμένο θαρρείς από τα ίχνη.
Πιο κρύο από το κορμί...τίποτε...

Περπατώ πάντα ξυπόλητη
σε χιόνι ημερών.
Στους παγετώνες που απολίθωσαν αγάπες
σε φορμόλη χρονικής προστασίας.
Άφθαρτο δοχείο εποχών,
μέσα σου βαλσαμώνομαι.

Τόση θερμότητα συναισθήματος
ακινητοποιημένη στην ψύξη του χρόνου.

Και μιλάς για όνειρα!
Δεν κοιμάμαι πια, σου λέω.
Έχω κάτι αιώνες να κλείσω μάτι.

Μου κλείνουν το μάτι περιπαιχτικά
κάτι πιτσιρίκια
που ερωτοτροπούν στο παρκάκι
κάτω απ' τ' αδηφάγο μου παράθυρο..

Το αμνιακό υγρό με πνίγει.
Τόσο πηχτό
που δε χωρά να κυλήσει
από τη σχισμή του παραθύρου.

Χαράζω μία λέξη στον εύπλαστο τοίχο μου
με νύχια βρεφικής Αθωότητας:

"Κοιμάμαι"

Ίσως το πιστέψουν τα όνειρα
κι επιστρέψουν.




Συμπαντική Κούνια



ΒΙΒΛΙΟ "Θηλυκές οι θηλιές του κόσμου", ΑΝΕΜΟΣ Εκδοτική, 2012


Κι ανταμώσαμε παράξενα
σε ένα τεθλασμένο παρόν,
που έσπασε τα προσχήματα...

Δε φταίμε εμείς,
πίστεψέ με,
φταίει ο άνεμος του χρόνου,
που σταματά την κούνια μου
πάντα πάνω από το σημείο
που καρφίτσωσες τις συντεταγμένες σου...

Αν κλείσεις τα μάτια
πάλι θα σκαρφιστεί ο χρόνος ιδέες
να εισχωρήσει το αναπόφευκτο
κάτω απ' τα βλέφαρα.....

και στην επόμενη στροφή του Διαλόγου
πάλι μαζί μου θα μονολογείς,
γιατί κι όταν μόνος είσαι
εκείνο το ανέμισμα της κόκκινης φούστας μου
που κρέμεται από την συμπαντική μου κούνια,
παίζει με τις σκιές
στους τοίχους όπου κλείνεις τον εαυτό σου....

Τάρα σπρώξε την κούνια μου....
Ο χρονικός άνεμος σταμάτησε....

Πρέπει να φύγω....
μα...
με κρατάνε σφιχτά τα μάτια σου
και πως ν' αναπνεύσω αντίθετα από τη Μοίρα μας;




Επένδυση





ΒΙΒΛΙΟ "Θηλυκές οι θηλιές του κόσμου", ΑΝΕΜΟΣ Εκδοτική, 2012

Σου το 'χα πει:
"Μην επενδύεις στους ανθρώπους..."

Ανισοδυναμική ζυγαριά η σκέψη τους...

Μια σβούρα η πυξίδα της καρδιάς τους...

Μία άστατη μετεωρολογία στα τροπικά τους συναισθήματα,
να μην ξέρεις πότε να ντυθείς τα καλοκαιρινά σου...
και το βήμα τους ακροβατεί
στης αντίφασης το γκρεμό,
χωρίς να πέφτει,
να γλιτώσουν οι όρκοι από κινδύνους προδοσίας...


Ψάχνω απεγνωσμένα στις μετοχές του χρηματιστηρίου της ζωής...
Δεν ξέρω...
Ίσως...
Ας επενδύσουμε στους ποιητές...
δεν είναι άνθρωποι..
είναι πνευματομορφές....


Χάρτινα ζωντανεύουν πουλιά,
πλέγματα κεντούν, δίχτυα θανάτου.
Ζωής εμπόδια κλαδεύουν με ρίμα.
Δρόμους ξελύνουν σε σταυροδρόμια Διλήμματος.
Ράβουν φτερά σε γκρεμισμένες πλάτες.
Αλλάζουν τις συντεταγμένες του συμπαντικού διαδρόμου
προς το ονειροδρόμιο της ευτυχίας...
Μπουμπούκια ανθίζουν σε νεκροταφεία ονείρων
κι ανασταίνουν το φως σε μάτια τυφλά...


Πως να μας προδώσουν,
όταν με τόση ειλικρινή ευαισθησία
αυτοκτονούν με στίχο,
πριν προδώσουν την τρυφερότητα της πένας τους?...


Διαχωρισμός





ΒΙΒΛΙΟ "Θηλυκές οι θηλιές του κόσμου", ΑΝΕΜΟΣ Εκδοτική, 2012

Διάβαζε αργά, εστιασμένα και με αφοσίωση.
Το κείμενο έχει κάτι να σου πει.
Μην συγχέεις τον ψίθυρο με το Χέρι που γράφει..

τα χέρια είναι βουβά..
είναι υπηρέτες
δεν φέρουν ευθύνη για το Νόημα που οι Λέξεις κουβαλούν....

Κόψε τη ραφή
ανάμεσα στο Ποιητικό Γάντι
και στο σάρκινο Χέρι...

Κράτα το ευπροσάρμοστο Ύφασμα του Νοήματος
δικό σου
με αυτοδιάθεση του Εαυτού του...

γι'αυτό γ-Ράφτηκε εξάλλου
για να χωρέσει το Σώμα των δικών σου διαστάσεων..

Εγώ μικροσκοπική
χωράω και σε μία μόνο λέξη..

Όλα τα κείμενα Ύφασμα για να Ντυθείς Εσύ
αναλογα με την περίσταση της Στιγμής
ανάλογα με την απόχρωση του συναισθήματος..

Μην ψάξεις εμένα πίσω από τις Λέξεις..
εγώ είμαι αόρατη υπο-Σκιά
σε ένα περιθώριο του Εξώστη
στο Μαγικό Θέατρο των Κειμένων..

εκείνα στήνουν Διαλόγους, Μονολόγους
προεκτείνουν τη Σκηνή από εδώ στο άπειρο..

εκείνα ακολούθησε..

κι εγώ ένας απλός θεατής είμαι
που κάθε βράδυ
αφήνω το Έργο της Κεντρικής Ιδέας κάθε Κειμένου
να ξαναπαιχτεί με επαναλήψεις εμπρός μου...

τα κείμενα έχουν δική τους
ανεξάρτητη προσωπικότητα
διακριτή απόλυτα
από το Χερι που Γράφει..

Κόψε τη Ραφή
και διαχώρισε αυτό το Μαγικό Γάντι του Ποιήματος
από το σάρκινο Χέρι που γράφει,
γιατί εκείνο δε φέρει καμία ευθύνη...

Όλη την ευθύνη την φέρει το Κίνητρο
και το ίδιο το Κείμενο που παραδόθηκε αμαχητί...




Ευχή


1ο Βραβείο Στίχου - Ωδείο Φουντούλη (2011)

Βιβλίο "Σταγόνες Συναισθημάτων" - Ιδιωτική Έκδοση 2012

Να 'μουν μόνο μια σταγόνα
στου κορμιού σου την κρυψώνα.
Διάφανη, υγρή και κρύα
σε μια ευθύγραμμη πορεία,
σαν το ίχνος ενός πάγου.
Και σαν ξόρκι κάποιου μάγου
τις πληγές σου όλες να κλείσω
και γλυκά να σε μεθύσω.

Στ' όνειρό σου ιχνηλάτης,
βρέχει τ' άσπρα δάχτυλά της
της ζωής μου η ουσία,
έρμαιο στη φαντασία
που μαζί σου αιωρείται
σαν φωτάκι που κινείται
μες στ' αστέρια τ' ουρανού.
Ξεδιπλώνει απ' το νου
καθετί κρυφό δικό μου,
σα να σ' έχω άνθρωπό μου
κι ας γνωρίζω τόσα λίγα.
Έχω όμως μιαν ελπίδα:
πως στο φως των αστεριών,
σαν παραμύθι των παιδιών,
κάθε όνειρο που κάνω
να ξεδιπλώνεται επάνω
στου κορμιού σου την αφή
κι η ζωή σαν προσευχή
στων ανθρώπων τους θεούς:
Να 'χει δύναμη ο νους
να ορίζει συναρτήσεις
που μαζί μου θα τις λύσεις.




Τετάρτη 24 Ιανουαρίου 2024

αίρεση



Υπάρχει μία αίρεση που λατρεύει τα σώματα και τα πνεύματα ιδρωμένα και ζεστά.

Είμαστε εμείς οι άθεοι πανθεϊστές που δεν πιστεύουμε σε τίποτα και λατρεύουμε τα πάντα.

#ταχυπαλμία


Κυριακή 21 Ιανουαρίου 2024

μπουγάδα




Είχε απλώσει τις φλέβες της στα δέντρα
να στεγνώσουν οι θλίψεις 
κι έμοιαζε η μπουγάδα της
χιονισμένο τοπίο..